Är du digital lilla vän?

Titeln på detta inlägg alluderar förstås på en progglåt från 1970, “Är du lönsam lilla vän”, som framfördes av gruppen “Gläns över sjö och strand”. Denna låt inspirerade konstnären Peter Tillberg att två år senare  skapa konstverket “Blir Du lönsam lilla vän” (finns att beskåda på Moderna Museet i Stockholm).

"Blir du lönsam lilla vän", Peter Tillberg 1972 (Moderna Museet)

“Blir du lönsam lilla vän”, Peter Tillberg 1972 (Moderna Museet)

Det pratas mycket om digitala strategier idag. Om den digitala närvaron. Om digitala kanaler. Men vad betyder det egentligen?

Många företag som tillhandahåller stöd för genomförande av digitala strategier fokuserar främst på kanaler (webb, smarta enheter, utskick via e-mail osv.). I ökande grad och utsträckning handlar det om närvaro på många olika plattformar – traditionell webb (“hemsida”) men också LinkedIn, Twitter, Facebook och liknande kanaler.

En digital strategi innebär för många organisationer att flera delar av verksamheten samverkar och sammanförs i de kanaler som används för att kommunicera, såväl inåt i den egna organisationen, som utåt mot samverkande organisationer, kunder, myndigheter med mera.

Att lyckas med att etablera en hållbar digital strategi kan vara krävande och utmanande. Inte minst för att den innefattar så många olika delar – marknadsföring, profilering, försäljning, e-inköp, e-handel, kompetenshantering, service och kommunikation är bara några av många områden som inryms i och påverkas av en digital strategi. En digital strategi handlar med andra ord om mycket mer än att “bara” se till att det finns multipla och samverkande kanaler som kommunicerar företagets/organisationens information.

Så. Hur kan Softarc bistå? Softarc har mångårig erfarenhet från att ha utformat och utvecklat flera av de delar som ingår i en Digital Strategi, inte minst inom området e-Handel. Här är några exempel på insatser från Softarc på aktiviteter som vi menar också krävs för ett framgångsrikt införande av en digital strategi:

  • Utformning, granskning och projektledning av Digitala Strategier.
  • Utveckling av e-Handel-strategi, speciellt inom domänerna Retail och Offentlig sektor, e-Fakturering och/eller e-Inköp.
  • Införande av och integration med standard-baserade meddelande format för e-Handel, baserat på ISO/IEC Unified Business Language (UBL) – se vidare ISO/IEC 19845.
  • Analys, utveckling och förbättring av process-stöd inom e-Handel.
  • Projektledning inom e-Handel.
  • Stöd vid utveckling och förvaltning av e-Tjänster inom offentlig sektor.
  • Utformning av en Molnbaserad arkitektur som ger optimalt stöd för en Digital Strategi och e-Tjänster.
  • Rekommendationer för val av teknik och arkitektur när  företagets digitala strategi ska implementeras.

Förväntade effekter:

  • Automatisering och optimering av inköps- och försäljningsflöden.
  • Från mest “off-line” till alltid “on-line”.
  • Snabbare integration med nya verksamheter vid organisationsförändringar.
  • Ökad förståelse för och utnyttjande av den Digitala Strategins fördelar genom projekt- och förändringsledning.

Avslutningsord:

Softarc är ingen kommunikationsbyrå. Vi har inga experter på digitala kanaler och utformning av webbsidor eller snygga layouter. Men. Vi har lång erfarenhet av de lösningar som bildar basen i en digital strategi. e-Handel fortsätter att växa snabbt och den förväntade tillväxten de närmaste åren är stor. 

Softarc är ett tryggt val när din organisation vill dra nytta av de många potentiella fördelar som är möjliga att realisera med en väl utformad digital strategi.

Kontakta Anders Kingstedt på Softarc för mer information (anders.kingstedt@softarc.se, tel: +46 70 272 03 04).

Från Swedbanks webb-plats för aktie-tips:

Beskedliga 43 miljarder men massiv tillväxt
2014 omsatte den inhemska e-handeln i Sverige 43 miljarder kronor, vilket motsvarar 6 procent av den totala handeln. Det är fortfarande ganska blygsamt, men jämfört med föregående år ökade e-handeln med 16 procent samtidigt som den totala detaljhandeln ökade med 3,4 procent. Tillväxten de tre senaste åren (2011-2014) har varit 80 procent för e-handeln samtidigt som traditionell handel bara växt med 4 procent. “